Onderzoek in het kort

Dit onderzoek is opgezet vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam. De VU werkt hierin zamen met het ROC van Amsterdam en Flevoland, de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.
Tijdens deze samenwerking is gekeken naar aspecten van inclusief en digitaal onderwijs die uniek zijn per sector, maar ook vooral naar de overeenkomsten tussen de sectoren.
De deelnemers vonden de samenwerking met docenten en onderwijskundigen van andere onderwijssectoren heel waardevol.

In samenwerking met docenten en onderwijskundigen van MBO, HBO en WO is een kijkkader voor (digitale) inclusiviteit in het onderwijs ontworpen. Tijdens acht maandelijkse fieldlabs:
-
is gediscussieerd over inclusiviteit en digitale didactiek;
-
is gekeken welke aspecten van inclusiviteit bij de docenttaak horen;
-
is bepaald welke vragen een docent zichzelf kan stellen over inclusiviteit;
-
zijn deze inclusiviteitsvragen getoetst aan de onderwijspraktijk;
-
hebben docenten en onderwijskundigen hun eigen inclusieve onderwijsaanpassing gedaan; en
-
hebben we gezamenlijk gekeken naar belemmeringen voor inclusief onderwijs en strategieën die kunnen helpen.
Het kijkkader inclusiviteit behandelt vragen op zes aspecten van inclusief (digitaal) onderwijs:
-
Toegang: hoe kan je zorgen dat elke student toegang heeft tot de volledige leeromgeving?
-
Veilig leerklimaat: Hoe kan je zorgen dat elke student zich veilig voelt en zich serieus voelt genomen?
-
Docent: Waar moet je op letten in je docentgedrag?
-
Studentinteracties: Hoe kun je bijdragen aan sociale studentinteracties en dat studenten lekker in hun vel zitten?
-
Leerinhoud: Hoe zorg je dat studenten zich herkennen in de leerinhoud en een bijdrage kunnen leveren?
-
Leeromgeving? Hoe zorg je dat studenten zich thuisvoelen in hun leeromgeving?
