Naslagwerk
Het naslagwerk gaat dieper in op waar allemaal aan gedacht kan worden op de gebieden van toegang, veilig leerklimaat, docent, studentinteracties, leerinhoud en leeromgeving. Tips, tools en links naar literatuur en verdere informatie worden gegeven bij alle onderdelen, maar er geldt: dit is geen uitputtende lijst.
Studentinteracties

Hoe ga je om met botsende identiteiten tussen studenten en binnen één student?
-
Welke strategieën gebruik je om een positieve student-student interactie te bevorderen?
-
Conflictoplossing: Welke technieken gebruik je om conflicten tussen studenten met verschillende achtergronden te bemiddelen? Denk hierbij aan:
-
Hoe zorg je voor een respectvol debat over onenigheden?
-
Stel je bijvoorbeeld gedragsregels op? Wie is verantwoordelijk voor naleving?
-
Hoe leer je studenten om respectvol te debatteren? En om hun emoties buiten de discussie te laten?
-
De tien vuistregels voor een goed debat.
-
De boodschapper en de boodschap zijn niet hetzelfde.
-
-
Debatteren in de klas
-
EduBox ideologie: leren over welke waarden jij belangrijk vindt en wat voor wereldpersoon jij bent.
-
-
-
Individuele ondersteuning: Hoe ondersteun je studenten die intern conflicten ervaren met hun eigen identiteiten?
-
Intersectionaliteit
-
Eerstegeneratiestudenten: het gevoel van thuishoren bevorderen door contact met andere eerstegeneratiestudenten, zoals bij better prepared.
-
Biedt studenten workshops in het ontwikkelen van zelfkennis/zelfinzicht, zelfregulatie en self-efficacy.
-
Verwijs indien nodig door naar instanties die de juiste hulp kunnen bieden, zie hieronder:
-
Misschien moet ik kijken of mijn programma ingericht is om conflicten tegen te komen, en komen studenten conflict tegen? Om dieper in te gaan op de groepsdynamica.
Soms gebruik ik websites om groepjes te maken: Enerzijds ontneem je [studenten] een bepaalde keuze en dwing je ze om te werken met anderen, anderzijds versterkt het misschien ook wel [...] kansen tot interactie en perspectiefwisseling, die er ontstaan.
-
Positieve en sociale interactie: Hoe creëer je een klasomgeving waar verschillende identiteiten en perspectieven worden gewaardeerd en gerespecteerd?
-
Hoe stimuleer je interactie tussen studenten met verschillende perspectieven?
-
Neem deel aan jongerenworkshops van de NJR (gratis), o.a. Jong Gelijk of Changemaker Academy.
-
Maak onderwerpen bespreekbaar middels gastcolleges, bijvoorbeeld van Femmes for Freedom.
-
