Naslagwerk

 

Het naslagwerk gaat dieper in op waar allemaal aan gedacht kan worden op de gebieden van toegang, veilig leerklimaat, docent, studentinteracties, leerinhoud en leeromgeving. Tips, tools en links naar literatuur en verdere informatie worden gegeven bij alle onderdelen, maar er geldt: dit is geen uitputtende lijst.


Leerinhoud

Hoe zorg je ervoor dat de leerinhoud inclusief is en studenten zich erin kunnen herkennen?

  •  Rolmodellen: Gebruik je diverse rolmodellen die verschillende achtergronden en ervaringen vertegenwoordigen?

    • Besef dat jij zelf ook een rolmodel bent, dus schroom niet om over je eigen ervaringen als docent te vertellen (zeker als je onderdeel bent van een minderheidsgroep).

    • Zie voor voorbeeld-rolmodellen Leeromgeving

    • Waarom zijn rolmodellen nodig? Interactieve presentatie

    • A Cup of Ambition: voor vrouwelijke sprekers over verschillende onderwerpen

    • Denk aan redenen om rolmodellen te gebruiken:

      • Rolmodellen met beperkingen 1, 2

      • Rolmodellen met leermoeilijkheden 1

      • Rolmodellen met psychische problematiek 1, 2

      • Rolmodellen die LHBTQIAP+ zijn 1, 2, 3

      • Rolmodellen die op studenten lijken (of juist niet) 1, 2

        • Het Obama effect: 3

        • Het Michelle Obama effect: 4

      • Rolmodellen die op een positieve manier normen doorbreken 1, 2

      • Rolmodellen die vernieuwing willen vormgeven 12

    • Zie de pagina Leeromgeving voor een lijst van rolmodellen.


Rolmodellen, de vier aanbevelingen (Gladstone & Cimpian, 2021):

  1. Presenteer rolmodellen als competent en succesvol.

  2. Presenteer rolmodellen als betekenisvol gelijk aan de studenten.

  3. Leg prioriteit op het tonen van rolmodellen die bij groepen horen die traditioneel ondergerepresenteerd worden in jouw vakgebied, zeker als er slechts tijd en ruimte is om maar een aantal rolmodellen te tonen:

    1. Onderzoek wijst uit dat een vrouwelijk rolmodel sterk motiveert voor vrouwen, maar geen verschil laat zien in motivatie voor mannen.

    2. Vrouwen en minderheden die werken in techniek

    3. Het belang van vrouwen in politiek voor politieke betrokkenheid

  4. Presenteer het succes van rolmodellen als haalbaar voor studenten 1, 2:

    1. Het rolmodel is geen held die boven de mensheid uitsteekt, maar iemand die struikelblokken heeft overwonnen om iets te bereiken.

Ik had de opdracht gegeven om te zorgen dat het een cultureel divers thema was, of een cultureel diverse schrijver. Vooral omdat in de opleiding al heel veel theorie en literatuur van Westerse, witte mannen wordt gebruikt [...], maar het is veel breder dan dat.

Het is ook dat je in onderhandeling gaat met studenten: ‘Wat zou je graag willen leren? Waar loop je tegenaan? Wat vind je lastig? Hoe leer je graag? En zou dit dan een goede inhoud/werkvorm zijn?


  • Inclusieve Perspectieven: Hoe zorg je ervoor dat de lesinhoud meerdere culturele en sociale perspectieven omvat?

  • Studenten Betrekken: Geef je studenten de kans om hun eigen ervaringen en perspectieven in te brengen in de leerstof en opdrachten?

    • Worden studenten betrokken bij de keuzes voor leerinhoud en werkvormen?

    • Kunnen studenten zelf materialen aandragen?

  • Studentcompetentie: Hoe zorg je ervoor dat de leerinhoud aansluit bij de capaciteiten van de individuele student?

  • Gepersonaliseerd/geïndividualiseerd leren 1, 2 (Engels)